Lehdistötiedote, Jepua, 4.5.2016

JEPO ostaa perunanjalostuslaitoksen Etelä-Suomesta

JEPO ostaa Satotaito Oy:n konkurssipesän Huittisissa ja parantaa huomattavasti asiakaspalveluaan Etelä- ja Keski-Suomessa.

JEPO, Suomen johtava kuorittujen ja kypsien perunatuotteiden valmistaja, on ostanut Satotaito Oy:n konkurssipesän Huittisissa. Kauppaan kuuluvat yrityksen tehdaskiinteistö sekä kaikki perunoiden kuorimiseen ja käsittelyyn tarvittavat koneet ja laitteet.

– Olemme jo pitkään etsineet mahdollisuutta päästä lähemmäksi Etelä-Suomen asiakkaitamme ja tartuimme tähän tilaisuuteen empimättä, kertoo JEPOn toimitusjohtaja Alf-Håkan Romar. JEPOlla on Pohjanmaan Voltissa tehdas, josta toimitetaan kuorittuja perunatuotteita koko Suomeen. Kuljetusmatkat ovat kuitenkin olleet Etelä-Suomen asiakkaille haasteellisia tilausaikojen takia.

– Uuden hankinnan ansiosta voimme nostaa asiakaspalvelumme aivan uudelle tasolle Etelä- ja Keski-Suomessa, Romar selittää. Tukkumyyjät, suurkeittiöt ja ravintolat voivat nyt tilata kuoritut perunat myöhemmin ja vastaanottaa tuotteet aikaisemmin.

Toinen etu on, että asiakkaat voivat tehdä tarkempia tilauksia, mikä puolestaan vähentää hävikkiä.

– Ketju tehtaasta keittiöön muuttuu siis paljon nopeammaksi ja tehokkaammaksi, Romar kertoo.

JEPO Huittinen palvelee Helsinkiä, Turkua ja Tamperetta sekä Satakunnan elintarviketeollisuutta. Laitoksen toiminta käynnistyy syksyllä. Työt tehdään aluksi yhdessä vuorossa, eli tehtaaseen palkataan viisi työntekijää.

Alf-Håkan Romar laskeskelee, että uusi investointi lisää JEPOn myyntiä pitkällä aikavälillä.

– Tavoitteenamme on vähittäin kasvattaa Huittisten tuotantoa ja palkata lisää henkilökuntaa. Pohjalaisille sopimusviljelijöillemme tämä merkitsee mahdollisuutta viljelyalan kasvattamiseen, hän toteaa.

JEPO-tietoa:
• JEPO (Jeppo Potatis Ab – Jepuan Peruna Oy) on viljelijöiden omistama, vuonna 1976 perustettu perunanjalostusyhtiö.
• Yhtiö on Suomen markkinajohtaja valmisperuna-alalla.
• Se jalostaa 50 pohjalaisen sopimusviljelijän kasvattamia perunoita.
• Sopimusviljelijöiden viljelyala on yli 800 hehtaaria.
• JEPO käsittelee vuodessa noin 30 miljoonaa kiloa perunaa.
• Jepuan ja Voltin tehtaat tuottavat päivittäin keitettyjä ja raakakuorittuja perunoita 700 000 ruoka-annokseen.
• Kaikki tuotannon sivuvirrat kierrätetään.
• Liikevaihto v. 2015: noin 13 miljoonaa euroa.
• Työntekijät: noin 55 työntekijää.

Yhteystiedot:
Lisätietoa toimitusjohtaja Alf-Håkan Romarilta.
Sähköposti: a-h@jepo.fi
Puh. 044-5898725