JEPO on mukana kesäkuussa starttaavassa #peruna365 -yhteistyökampanjassa, jonka tavoitteena on nostattaa perunasta ruokailmiö sekä muistuttaa perunan kotimaisuudesta, vastuullisuudesta ja ravitsemuksellisuudesta. Tavoitteena on, että suomalaiset löytävät perunan uudelleen pastan ja riisin rinnalle.
– On aika koota alan kaikki toimijat yhteen ja nostaa peruna sen ansaitsemalle paikalle maukkaana, helppotekoisena ja trendikkäänä ruokana. Lähdemme liikkeelle #peruna365-toimijoina tuomaan perunaa esille, uusimaan reseptiikkaa kumppaneidemme kanssa, käymään keskustelua ja haastaa kokeilemaan perunaa vuoden jokaisena päivänä, kertoo projektin vetokaksikko Peruna-alan yhteistyöryhmän asiamies Laila Matikainen ja ProAgrian markkinointi- ja viestintäjohtaja Suvi Anttila.
Koko ketju tekee perunaa tunnetuksi omasta näkökulmastaan ja kertoo, miten syntyy laadukas peruna ruokapöytään.
– #peruna365 tavoitteena on uudistaa perunan käyttötapoja ja tuoda esille, miten perunasta on moneksi. Tuomme perunan erilaisia käyttömuotoja esille Satokausikalenteri-yhteistyön kautta ja samalla saamme nuorilta aikuisilta heti palautetta, miten peruna sopii heidän pöytäänsä, jatkaa Anttila.
– JEPO on mukana kampanjassa tuomalla esille perunan käyttöä ammattikeittiönäkökulmasta. Haluamme muistuttaa perunasta monipuolisena ja ravitsemuksellisena raaka-aineena, kertoa valmiiden perunatuotteiden käytön eduista mm. hävikinhallinnassa sekä nostaa esille suomalaisen perunanviljelyn vastuullisia toimintatapoja, jäljitettävyyttä ja kotimaisen tuotannon merkitystä osana huoltovarmuutta, kertoo toimitusjohtaja Markus Jussila.
Kampanjassa on mukana laaja verkosto koko perunaketjusta, mm. perunantuottajia, pakkaamoja ja jalostajia. Mukana ovat Jepuan Peruna Oy:n lisäksi Maatilan Jäljettömän Hyvä, Suupohjan Perunalaakso Oy, HZPC Kantaperuna Oy, Finpom Oy, Luonnosta Finland Oy, Myllymäen Peruna Oy, Botnia Vihannes Oy, Veljekset Kuusisto, Penttilän Perunatila, Veljekset Kitola, Muuraiskankaan Peruna ja Vihannes Laitila Oy. Elintarvikeketjusta mukana on Vaasan Oy ja kaupoista S-ryhmä. Lisäksi mukaan ovat lähteneet Maa- ja kotitalousnaisten Keskus, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, Marttaliitto, Marthaförbundet, Peruna-alan yhteistyöryhmä PAYR, ProAgria, Puutarhaliitto, Ruokatieto ja Svenska lantbruksproducenternas centralförbund SLC ja Satokausikalenteri. Lisäksi #peruna365 tekee yhteistyötä Yellow Film & TV Oy:n kanssa, jolta ilmestyy syksyllä Peruna-elokuva.
Lisätiedot
Markus Jussila, toimitusjohtaja, Jepuan Peruna Oy, 050 374 0757, markus.jussila@jepo.fi
Laila Matikainen, asiamies, Peruna-alan yhteistyöryhmä PAYR, 040 5432 917, laila.matikainen@perunasta.fi
Suvi Anttila, markkinointi- ja viestintäjohtaja Suvi Anttila, ProAgria Keskusten Liitto, puhelin 040 560 8551, suvi.anttila@proagria.fi